Opis

Jeraj, Zmago…

Režiser in scenarist: Filip Robar Dorin

Producent: Rok Stopar
V glavni vlogi: Zmago Jeraj
Leto: 2010
Vrsta: srednjemetražni dokumentarni
Produkcija: Vizualis d.o.o.

Film je sofinanciral AV sklad Ministrstva za kulturo RS

Tehnične informacije:

– Video format: HD Cam
– Trajanje: 50 minut
– Zvok: Stereo
– Razmerje videa: 16:9
– v barvah
– 25 fsp

Kratka vsebina filma:

Zmago Jeraj, eden od Prešernovih nagrajencev 2009 za življenjsko delo, je eden izmed najbolj kompleksnih in samosvojih likovnih ustvarjalcev pri nas: slikar, grafik, fotograf, filmar in pesnik.

Ker gre za kompleksno ustvarjalno osebnost, je potrebno pri priči izpostaviti, da gre v naši zasnovi za neobičajen pristop k izdelavi filma, pristop, v katerem se biografskih dejstev dotaknemo samo mimogrede, vsebinsko jedro in dominantna forma pa predstavlja splet eksperimentalnih, umišljenih in dokumentarnih podob oziroma ikonografskih nanosov. Gre torej za slikarja, fotografa in razmišljajočega človeka, ki ima do svojega likovnega izraza in dela na videz lahkoten, največkrat humoren, če že ne tudi stoičen odnos, hkrati pa se vsega, kar ustvarja, loteva s samosvojo ustvarjalno energijo in strastno predanostjo. Jeraj pri vsem svojem razkošju videnja in slikanja ohranja živ čut za metaforiko, ki temelji na dvoumnosti in paradoksnosti prikazanih stanj, situacij in odnosov. Eden njegovih zelo uspelih fotografskih opusov na priliko so fotografije »šemarije« oziroma Krivoustneži, ki jih pred leti razstavljal v salonu Rotovž v Mariboru. Same po sebi se nudijo »odtrgane«, a vendar organske povezave med realizmom, ekspresionizmom in »jerajizmom«. Podobe in povezave med podobami bomo posneli kot uprizorjeno resničnost, a z mero filmske manire v slogu magičnega realizma. Jeraj podobe na svoj značilen način tudi komentira. Pri uprizoritvi v tehniki piksilacije, nastane zaporedje tekočih, a sporadično prekinjenih in zato dokaj groteskno delujočih podob, nekakšna intermitentna slika stanja oz. dogajanja. Jerajeve sanjske krajine in mestne vedute bomo spreminjali le v toliko, da bo gledalec lahko začutil Jerajev poseben odnos do likovnega okolja. Z vsemi filmskimi sredstvi (filtri, objektivi) se bomo približali njegovim temačnim in zamolklim, tudi grotesknim slikam, v katerih nastopajo maskirani in nemaskirani obrazi v svojih bizarnih vlogah in jih prikazali na skoraj nadrealističen način. S pomočjo tehnike »piksilacije« bomo razčlenili sicer kontinuirano gibanje ter ga časovno in prostorsko razdelili v slikovite filmske »grafizme«, ki predstavljajo velik del Jerajevih figuralnih podob.

Drugi del Jerajevih fotografskih stvaritev se povezuje s ciklusom pesmi SI VIDEL Daneta Zajca. Jeraj »slika in fotografira« Zajčeve pesmi v zastrti »sfumato« tehniki, kjer najde ustrezno miselno in čustveno podobo za pesnikov lirično-onirični svet. Brez vidnega prehoda se znajdemo v Jerajevem slikarskem in grafičnem opusu. Iz monokromne foto-pokrajine se kakor v sanjah prestavimo v pastelno ali akvarelno, oljno ali akrilno krajinsko in urbano okolje ter v sodobno miljejsko slikarstvo. Ekspresionistične slikarske prvine – nemirne, ekscentrične poteze, kvazi-figuralika – se mešajo s slikarskimi spomini na preteklost, minimalizem se prekriva s pokrajino, urbani prostor se okiti z dadaistično inovativnostjo. V skladu s takšnim igrivim pogledom in refleksivnimi potezami je tudi zvočna spremljava slikovnega gradiva. Jeraj se ukvarja tudi s scenografijo, zato se sem in tja, sredi kakšne odrske gradnje soočimo s povsem stvarnim in banalno materialnim svetom, tako da imam nazadnje vtis, da nas je nekdo povlekel za seboj v Aličino čudežno deželo.

Ekipa:

Režiser in scenarist: FILIP ROBAR DORIN
Direktorja fotografije: PRIMOŽ KASTELIC
Montažer: JERNEJ PUNTAR

Nastopili so:

ZMAGO JERAJ
ANDREJ BRVAR
MILOJKA KLINE

Glasba:

ERIK SATIE Ambient Singularity
BJORN LYNNE Memories
DAN GRAHAM

Oblikovalec zvoka: JERNEJ PUNTAR
Snemalec zvoka: SREČKO MALOVIČ
Uporabljeni so bili tudi posnetki iz filma Elegija za včerajšnji dan, avtorja Zmaga Jeraja,
posnetki iz filma Sence bližnjih prednikov, Si videl, režiserja Filipa Robarja Dorina,
arhivski posnetki Studia Vrtinec.

Posebna zahvala:

ZMAGU JERAJU
OSEBJU UMETNOSTNE GALERIJE MARIBOR

Koproducent

PRIMOŽ KASTELIC
STUDIO VRTINEC d.o.o.

Producent

ROK STOPAR
VIZUALIS d.o.o.
©2010

Film je sofinanciral Sklad za avdiovizualne medije
MINISTRSTVO ZA KULTURO RS.

Film je posnet in postprodukcijsko obdelan s HD CAM CINEALTA tehnologijo.